23 sierpnia 2017, 04:14
Warszawa
+20°C
Elektryczny Solaris Urbino 12: co ciekawego ma na pokładzie? 1

Elektryczny Solaris Urbino 12: co ciekawego ma na pokładzie?

Solaris Urbino 12 electric – polski autobus podczas targów IAA w Hanowerze  otrzymał statuetkę za uzyskany tytuł „Najlepszego autobusu roku 2017”.

To pierwszy taki tytuł dla polskiego producenta i jednocześnie pierwsza w historii tego konkursu nagroda dla pojazdu bateryjnego. Tegoroczny konkurs o tytuł najlepszego autobusu roku odbywał się od 30 maja do 3 czerwca w Brukseli. Do rywalizacji przystąpiło pięć pojazdów marek: Ebusco, Irizar, Van Hool, Solaris oraz Mercedes. Czterech pierwszych producentów stanęło w szranki prezentując autobusy elektryczne, Mercedes wystawił natomiast pojazd napędzany gazem ziemnym (CNG). Bezkonkurencyjny okazał się polski Urbino 12 electric, a oficjalne wręczenie statuetki „Bus of the Year 2017” miało miejsce podczas targów IAA w Hanowerze, w których uczestniczyliśmy.

Systemy na pokładzie autobusu
Choć firma Continental kojarzona jest z oponami, to gremialną częścią działalności producenta jest dostarczanie podzespołów i elektroniki do pojazdów. Jednym z systemów produkowanym przez niemiecki koncern i obecnym na pokładzie Solarisa jest system elektroniki pokładowej – KIBES 32 (sieć multipleksowa wraz 
z komputerem centralnym ZR 32) – którego celem jest optymalizacja okablowania i sposobu dystrybucji energii elektrycznej. W tej chwili komputer ZR32A będący jądrem systemu pracuje w oparciu o dwa procesory działające niezależnie i odpowiadające za swoje zadania – poszczególnie za komunikację i przetwarzanie aplikacji.

Wnętrze „serca” systemu Kibes 32 stanowią dwa procesory 32 bit(RISC), które obsługują 
6 różnych protokołów CAN.

Solaris-Urbino-12-electric

Innym wykorzystanym przez firmę z Bolechowa w modelu Urbino 12 electric jest system ContiPressureCheck™ – system bezpośredniego pomiaru ciśnienia 
i temperatury montowany wewnątrz opony. Czujnik przesyła dane do centralnego odbiornika (elektronicznego modułu sterującego – ECU). Moduł ten przetwarza dane, zapisuje ostrzeżenia i przesyła je na wyświetlacz w kabinie – co pozwala kierowcy w pełni (i w czasie rzeczywistym) kontrolować stan ogumienia na wszystkich osiach. Taki monitoring pozwala zapobiegać przedwczesnemu zużyciu opon i zmniejszać ryzyko awarii ogumienia, np. pozwala uniknąć wystrzału opony czy separacji warstw opasania bieżnika.

Conti-Urban

Bus of The Year to organizowany od 1989 roku konkurs na najlepszy autobus miejski. Pojazd, który wygrywa, otrzymuje tytuł najlepszego autobusu na kolejny rok, w przypadku bieżącej edycji – na rok 2017. Organizatorem przedsięwzięcia jest ACE (Association of Commercial Vehicle Editors), czyli Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych, w tym autobusów. Konkurs organizowany jest co dwa lata. Gospodarzem każdej z edycji jest inny członek jury. Tegoroczna edycja Bus Euro Test odbyła się w Brukseli.

Elektryczny Solaris Urbino 12: co ciekawego ma na pokładzie?
5 (100%), ocen: 2

Podobne wpisy

Dodaj komentarz